Begin 2025 kreeg ik de kans om een artistiek onderzoeksproject uit te voeren in Berlijn, waarin ik de rol van digitale technologieën in het hedendaagse Duitse theater onderzocht. Met steun van Culture Moves Europe en in samenwerking met de Ernst Busch University of Theatre Arts woonde ik 33 voorstellingen bij in 8 verschillende theaters en sprak ik met 16 theatermakers—variërend van alumni van Ernst Busch tot internationaal gerenommeerde gezelschappen zoals Rimini Protokoll en Gob Squad.
Als dramaturg en theatermaker uit Nederland stelde dit project mij in staat om theoretisch onderzoek te combineren met artistiek onderzoek. Ik onderzocht hoe technologieën zoals AI, video, VR en andere digitale middelen vormgeven aan wat we op het podium zien, voelen en ervaren—en hoe ze nieuwe vertelvormen en audience engagement kunnen creëren.
Uit dit onderzoek zijn twee eindresultaten voortgekomen:
- Een essay getiteld “Materialising the Digital: A Double-Layered Approach to Technology in Theatre”
Deze tekst bevat een dramaturgische analyse van drie voorstellingen en stelt een conceptueel model voor—een double-layered approach—om de artistieke en technische integratie van digitale technologie in theater te begrijpen. - Een virtuele wereld getiteld Becoming real
Ontwikkeld in Unity, vertaalt deze immersieve omgeving op artistieke wijze de inzichten, observaties en vragen die tijdens mijn onderzoek naar voren kwamen. Het is niet slechts een visuele samenvatting, maar een creatieve reflectie van mijn zich ontwikkelende artistieke visie.
Op deze pagina vind je het essay om te lezen: een korte en volledige versie. Mocht je geïnteresseerd zijn in de virtuele wereld Becoming real dan vind je hier een video-opname en foto’s van de virtuele wereld. Mocht je de digitale omgeving zelf interactief willen verkennen dan kan dat via: https://elsbeth-hoefkens.itch.io/becoming-real-2025
Ik nodig je uit om mee te denken, dwalen en reflecteren, terwijl ik mijn onderzoek naar het snijvlak van theater en technologie voortzet.
“Materialising the Digital: A Double-Layered Approach to Technology in Theatre”— Volledige versie
“Materialising the Digital: A Double-Layered Approach to Technology in Theatre”— Korte versie
Gier door Christopher Rüping, Deutsches Theater, Berlijn 2025 (foto door Thomas Aurin)
Gier door Christopher Rüping, Deutsches Theater, Berlijn 2025 (foto door Thomas Aurin)
Gier door Christopher Rüping, Deutsches Theater, Berlijn 2025 (foto door Thomas Aurin)