THEATER

Tijdens en na haar studie heeft Elsbeth verschillende voorstellingen gecreëerd, zowel solo als in samenwerking met anderen. Op deze pagina lees je meer over deze producties, en in haar portfolio vind je meer beeldmateriaal van de voorstellingen.

 

Wat is de rol van stilte in tijden van oorlog en herstel? Hoe klinkt de oorlog? En waarover mocht er voor en na de oorlog niet worden gesproken?

In de voorstelling Stil leven verdiepten, onder leiding van theatermakers Elsbeth Hoefkens en Hannah Vrijenhoek, jongeren uit Amsterdam zich in de geschiedenis van de stad tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze gingen in gesprek met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze persoonlijke verhalen en herinneringen, aangevuld met ander historisch bronmateriaal, vormen de basis van de voorstelling. In een verstild ritueel onthullen de spelers wat er schuilgaat onder de stilte.

Theater na de Dam

Stil leven was onderdeel van de dertiende editie van Theater Na de Dam waar bijna 400 jongeren zich in 38 projecten door heel Nederland inzetten om 4 mei extra betekenis te geven. Voor even klinken de stemmen van toen opnieuw, van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede.

Regie: Elsbeth Hoefkens en Hannah Vrijenhoek

Tekst: Spelers PACT jaar 1, Elsbeth Hoefkens en Hannah Vrijenhoek

Spel: Spelers PACT jaar 1

Productie: Alejandra Zabala

Coproducenten: CC Amstel en Theater PACT

PACT Amsterdam | Theater

to be

soft

is

to be

powerful

Aletta Jacobs, Beyonce, Emma Watson, Angela Merkel, de buurvrouw van nummer 85, Oprah Winfrey, Eva Jinek, Michelle Obama. Slechts enkele voorbeelden van onafhankelijke sterke vrouwen. Vrouwen die vechten voor gelijke behandeling en een onuitputtelijke bron van kracht lijken. In ‘Mother Nature’ wordt deze onuitputtelijkheid in verbinding met de menselijke kijk op de natuur onder de loop genomen.

In de voorstelling Mother Nature bevragen twee vrouwen het gegeven van de “krachtige vrouw”. Door middel van feministische teksten, muziek, vrouwelijke boegbeelden en interessante anekdotes wordt de huidige tendens laten zien van hoe we een voorbeeld nemen aan krachtige vrouwen. En hoe we stiekem ook zo aankijken tegen de natuur. In deze voorstelling wordt het probleem wat hierin schuilt bloot gelegd. Namelijk: een uitputtingsslag. De kijker wordt daarom uitgedaagd om zijn/haar/hun blik ten opzichte van de vrouw en de natuur te bevragen en nuanceren.

Mother Nature heeft in 2021 gespeeld op festival de Oversteek.

Regie en concept: Elsbeth Hoefkens     Spelers: Anne de Jong en Maud Eikenaar

FestivalDeOversteek (@DeOversteek) / X

Jongeren uit Arnhem verdiepten zich onder leiding van theatermaker Elsbeth Hoefkens in de geschiedenis van Arnhem ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film PuinHoop.

De korte film PuinHoop gaat over het vinden van hoop en vooruitkijken tijdens een periode van crisis. In deze dynamische film over beweging en stilstand van de jonge regisseur Elsbeth Hoefkens mijmert een groep jongeren over hun toekomst. Via whatsappgesprekken, fysiek theater en radiofragmenten van vroeger geven ze vorm aan hun zoektocht. Vinden ze houvast in de verhalen van toen? Over de obstakels onderweg. Over de idealen en dromen van toen en nu.

Theater na de Dam

PuinHoop was onderdeel van de twaalfde editie van Theater Na de Dam waar bijna 500 jongeren in 43 projecten door heel Nederland zich inzetten om, ondanks de pandemie, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

De korte film PuinHoop ging op dinsdag 4 mei 2021 om 20:30 uur in première via Youtube. De korte film is hier terug te kijken.

Regie: Elsbeth Hoefkens

Arnhemse jongeren: Merijn Hardeman, Joeke Groot, Marinus Hondeveld, Luke Peek, Femmy Smits, Pauline de Does, Mina Hondeveld, Ruth de Does, Juno Rutten en Sofie Staals.

Regiebegeleiding: Nicole Vervloed

Artistiek advies: Kasper Tarenskeen

Kostuumadvies: Femke van Neerven

Werving en begeleiding jongeren: Marti Arts

Productieleider: Jeroen Heinen

Marketing: Andrea Lentink

Campagnebeeld: Anna Fransen

PuinHoop is een coproductie van Muziektheater De Plaats en Toneelgroep Oostpool.

 


“Identity is about sharing ideas, beliefs or history through a common set of attributes and signs establishing a recognizable sense of identification.”

IK BEN DUS is een interdisciplinaire voorstelling waarin zes spelers met u opzoek gaan naar de betekenis en rol van identiteitHet is een onderzoek naar hoe identiteit tot stand komt. Naar waarom hij zo tot stand komt. Naar de impact ervan. Naar de stugheid ervan. Naar het verleden en het heden. Naar hetgeen waar het schuurt en naar waar het verlicht. Naar waar het begrip zich opent en naar waar het sluit. 

Zes spelers gaan met u hierover het gesprek aan. Zij gaan het met u hebben over het wegvallen van oude zekerheden. Over de wereld die door de jaren heen onvoorspelbaarder, diffuser en veranderlijker is geworden. Over de vele kansen die dit heeft gebracht. Maar ook over het minder worden van ons houvast. Over hoe ideologische structuren en godsdiensten sterk aan betekenis zijn verloren. Over hoe de mens zich vaak vooral bezighoudt met zichzelf. Over kleur als ‘unclaimed territory’. Over de Nederlandse identiteit en waarom die tegenwoordig zo leeft. Over kleding. En over het verlangen om verbinding te maken. En over dat dit verlangen niet uniek is voor onze tijd; het heeft altijd bestaan en zal dat altijd blijven doen.

 

Waarom de voorstelling IK BEN DUS?

Er is maar weinig wat de mens meer bezighoudt dan zichzelf. Daarbij veranderen de factoren waaraan we onze eigen en elkaars identiteit ontlenen voortdurend. En dit verloop heeft daarmee ook invloed op de gehele samenleving. Juist doordat wij mensen zoveel met onszelf bezig zijn. Precies die wisselwerking tussen het individu en de samenleving vind ik razend interessant. En tegenwoordig ook buitengewoon relevant! Vandaar dat ik deze thematiek heb onderzocht en de voorstelling IK BEN DUS heb gemaakt samen met mijn spelers.

IK BEN DUS speelde in 2020 op het Delft Fringe Festival en in 2019 op ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten.

Regie en concept: Elsbeth Hoefkens

Spelers: Anne de Jong, Boy van der Heiden, Iris Hulleman, Kim Herman, Maud Eikenaar en Sydney Benitez.

In de voorstelling PLEASE onderzocht collectief Teder Tuig wat genieten werkelijk betekent. Wat is het verschil tussen natuurlijke vs. kunstmatige pleasure? Wanneer is iets waarachtig? Is pleasure slecht? Wat is de grens tussen pleasure en pain? En hoe zit het met onze guilty pleasures?

De voorstelling PLEASE speelde op 13, 14 en 15 oktober 2020 in de Melkfabriek in Arnhem.

Concept en spel: collectief Teder Tuig bestaande uit Andrea Vermeer, Cas Bastiaans, Elsbeth Hoefkens en Sem van der Panne.

Regiebegeleiding: Joost Brouwer